Dacă ești părinte, cu siguranță îți dorești cea mai bună și mai aleasă educație pentru copilul tău. În 2023 simți nevoia să știi cel puțin o limbă străină și consideri acest lucru absolut necesar și pentru copilul tău, nu-i așa? Să știi că ai mare dreptate. De ce? Pentru că, cunoașterea unei limbi străine le oferă copiilor mai multe posibilități, le deschide un orizont mai larg spre viitorul lor academic și profesional și îi face să se simtă mai pregătiți și mai puternici în acest secol extrem de competitiv.
Cu siguranță te-ai întrebat, când este momentul potrivit să înceapă? La grădiniță? Sau poate la școală? În clasa I-a, a II-a sau a V-a?
Un subiect foarte controversat și foarte complex, de altfel. O simplă căutare în online te va trimite către nenumărate articole, cu diverse argumente pro și contra, unele bazate pe studii realizate de experți, altele scrise de profesori de limbi străine cu experiență. Cu cât citești mai mult, cu atât îți dăi seama că nu există o vârstă anume și că de fapt niciodată nu este prea devreme sau prea târziu, dar ca fiecare vârstă vine cu propriile avantaje și dezavantaje.
Începerea învățării limbilor străine: Vârste și abordări diferite
În ultimii ani, tot mai mulți părinți își doresc învățarea timpurie a unei limbi străine pentru copilul lor, chiar de la vârsta preșcolară. În acest caz părinții au două opțiuni.
Opțiuni de învățare a limbii germane pentru preșcolari
1. Grădinițe cu predare într-o limbă străină
Prima opțiune este alegerea unei grădinițe cu predare într-o limbă străină, de exemplu germana. Avantajul aici este timpul de expunere foarte mare. Timpul de expunere este practic timpul pe care copilul îl petrece împreună cu persoana de la care învață limba străină, auzind, imitând sunetele, cuvintele și interacționând cu aceasta. Deci practic cel mic petrece 8 ore pe zi la grădiniță și este continuu stimulat să învețe limba, auzind-o la educatori, în situații concrete și reale, iar învățarea este combinata cu jocuri și activități interactive și distractive. Prin urmare învățarea va avea loc rapid și eficient.
Te întrebi daca nu cumva este prea mult pentru un preșcolar? Ei bine, învățarea limbii străine – nu, nu este prea mult, pentru că la această vârstă învățarea este un proces natural, iar copiii sunt ca un burețel, care absoarbe informațiile fără efort. Ce ar putea fi însă prea mult, este adaptarea copilului în primele săptămâni, luni, la o grădiniță cu predare într-o limbă străină. Da, este o problemă, dacă educatorii vorbesc doar germană și nu cunosc limba română, limba maternă a copilului.
Într-adevăr, copilul va învăța rapid limba germană, dar până atunci? Părinții de multe ori nu realizează că cel mic la început nu va ști să spună că are nevoie la baie, sau să ceară apă, sau să-și exprime o altă nevoie. Drept rezultat, se va simți neînțeles, confuz, va evita comunicarea sau chiar va avea tendința de separare și cu siguranță nu va îndrăgi limba străină și nici grădinița în sine.
2. Grădinițe cu predare în limbă română și curs în limba germană
A doua opțiune este alegerea unei grădinițe cu predare în limba română – limba maternă, și frecventarea unui curs separat sau meditații la limba germană. Aici vorbim de un context cu totul diferit de cel anterior, pentru că timpul de expunere pe care îl petrece copilul învățând limba germană este de obicei de doar 1-2 ore pe săptămână, vis-a-vis de 8 ore pe zi. Și aici învățarea trebuie să se facă prin joc și interacțiune, și foarte important, învățarea nu trebuie să însemne stres și oboseală, ci să se facă fără efort, într-o atmosferă caldă, afectuoasă, veselă, și atunci va trezi interes pe termen lung. Este important să înțelegem aici, că învățarea este de durată și ca este destul de limitată.
Preșcolarul nu știe să scrie și să citească, deci nu vom avea un suport de curs propriu zis. Învățarea se face la fel, prin imitare, repetare și joc și de multe ori se limitează la învățarea cuvintelor care denumesc obiecte din mediul înconjurător, culori, animale, fructe, legume – o învățare aproape mot-a-mot, unde formarea propozițiilor este adesea anevoioasă sau chiar imposibilă, pentru că copilul nu cunoaște noțiuni de gramatică. De exemplu, copilul învață la curs să spună „Eu am o jucărie”, dar nu va ști să transforme această propoziție în „Noi avem jucării”. Dacă unul dintre părinți vorbește însă germana, nu neapărat la nivel avansat, este recomandat și absolut necesar ca învățarea sa fie susținută și să continue acasă. Altfel, timpul petrecut la curs este insuficient.
Învățarea limbii germane la 7-8 ani
Un alt context este atunci când copilul începe să învețe o limbă străină la 7-8 ani, adică la școală, în clasa I-a sau a II-a, sau la meditații. La această vârstă învățarea limbii străine trebuie să se facă cu un suport de curs adaptat acestei vârste, nu doar imitând și repetând cuvintele ci și prin citit și scris.
Problema este însă, că școlarul nu are încă noțiuni de gramatică în limba maternă, iar profesorii de limbi străine se confruntă de fiecare dată cu această bariera. De exemplu, copilul nu știe ce înseamnă o conjugare în limba română, dar trebuie să învețe să conjuge verbe în limba germană. Prin urmare, procesul de învățare va fi destul de complicat, atât din cauza faptului că elevii la această vârsta nu pot înțelege anumite aspecte legate de structura limbii, cât și din cauza timpului de expunere scurt, de una sau două ore de curs pe săptămână.
Învățarea unei limbii străine la 11-12 ani
O altă situație este introducerea limbii străine mai târziu, în clasa a V-a sau chiar a VI-a. Această vârstă de 11-12 ani vine cu propriile avantaje cognitive, pentru că elevii au o experiență lingvistică mai mare și abilități de a înțelege o limbă, pe care copiii mici nu le au. Acest lucru înseamnă că ei sunt mai eficienți în învățarea vocabularului și a aspectelor legate de structura limbii – de gramatică.
Deci în contextul unei săli de clasă sau a unui curs, cu un timp de expunere de 1-2 ore pe săptămână și cu o instruire explicită a regulilor unei limbi, a fi mai mare este un avantaj și ritmul de învățare va fi mai alert. Dacă ar fi să comparăm doi elevi de clasa a VIII-a de exemplu, unul care învață germana din clasa a II-a și unul care învață din clasa a V-a, vom fi surprinși că amândoi au aproximativ același nivel.
Cursuri de limba germană pentru copii și adolescenți
Învățarea limbilor străine în contextul imigrației
O situație aparte o formează copiii care s-au mutat împreună cu familia într-o țară vorbitoare de limba germană și care învață limba într-un timp relativ scurt, pentru că sunt expuși continuu, la școală, la locul de joacă, pe stradă sau la magazin. Acest lucru nu este posibil în context școlar, cu un număr limitat de ore dedicate predării limbii străine.
În concluzie, nu există prea devreme sau prea târziu, pentru că fiecare vârstă are avantajele ei și pentru că într-un final, învățarea unei limbi străine aduce nenumărate beneficii cognitive și chiar comportamentale. Trebuie însă, să găsim momentul potrivit pentru fiecare copil, și foarte important – să înțelegem că învățarea presupune timp și să avem așteptări realiste.
Urmărește-ne pentru a afla informații interesante despre învățarea limbilor străine și alege să fii SMART!