A fi bilingv înseamnă să ai abilitatea de a utiliza în mod eficient și cursiv, adică la nivel nativ, două limbi. Această abilitate poate fi dobândită în diferite moduri sau contexte. Poate avea loc în familie, atunci când părinții vorbesc două limbi diferite ca limbă maternă. De exemplu, mama este româncă și vorbește cu copilul în limba română, iar tata vine din Austria și i se adresează în germană. Cele două limbi nu sunt însă întotdeauna învățate simultan de la naștere, ci a doua limbă poate fi dobândită mai târziu, odată ce copilul merge la grădiniță sau la școală, așa cum se întâmplă în familiile imigranților.
Este bine să îmi cresc copilul bilingv sau este mai potrivit să învețe a doua limbă mai târziu, la grădiniță sau la școală?
Copii imigranților au un mare avantaj pentru că învață două limbi de la o vârstă foarte fragedă, iar mai târziu le vor stăpâni pe ambele la nivel nativ. Actual, bilingvismul este foarte răspândit, iar cifrele arată că în lume sunt mai mulți bilingvi și plurilingvi decât monolingvi.
Acest fenomen este, de asemenea, foarte încurajat, pentru că aduce extrem de multe beneficii. Pe lângă faptul că în această eră cunoașterea mai multor limbi a devenit o necesitate, care iți aduce avantaje pe plan personal și profesional, bilingvismul promovează o gândire flexibilă și capacitatea de a învăța cu ușurință alte limbi mai târziu. În plus, învățarea a două limbi simultan sporește abilitățile cognitive, cum ar fi raționamentul, căutarea soluțiilor și rezolvarea problemelor, îmbunătățește memoria și abilitățile de comunicare. Studiile arată că bilingvii au mai târziu competențe școlare mai bune și dau dovadă de o atenție și capacitate de focusare superioare și sunt capabili să se concentreze mai bine la disciplinele care implică o gândire abstractă – matematica sau fizica.
Mulți părinți se întreabă, dacă nu cumva copiii care cresc cu două limbi simultan sunt suprasolicitați. Ei bine, nu! Legat de vârsta foarte fragedă, există anumiți factori care facilitează procesul de învățare. Copiii mai mici învață într-un mod complet diferit față de copiii mai mari sau adulți, și anume prin interacțiune, cântece, jocuri, ascultând și imitând sunetele. De asemenea, copiii mici au mai puține inhibiții și nu au teama că vor greși sau că vor fi corectați.
Este adevărat că, uneori, copiii bilingvi amestecă limbile, dar acesta nu este un motiv de îngrijorare, pentru că începând cu vârsta de 4-5 ani, copiii devin conștienți de cele două limbi, le diferențiază și pot reflecta asupra modului în care le folosesc.
Fii informat și învață SMART!